Mitt rockliv – lite musikhistoria sett från en musikers perspektiv.

Jag föddes 1962   micke 4år 4 mitt under Beatles födelse, så att jag fastnade i musikträsket
är väl inte så konstigt, jag kan komma i håg min första LP-skiva (pressad plast med ljudspår som spelades upp på en skivspelare). Det var en samlings platta med rock n roll låtar från 50 talet, tyckte den rockade fett och lyssnade på den till öronen blödde.

Jag lyssnade och köpte plattor som jag med en religiös dåres inbitenhet studerade
och fantiserade om i min lilla värld, när tv visade musik var jag som en svamp som
tittade och när farsan köpte en VCR spelare spelade jag in från SVT och såg musikprogram om och om igen.
1978 köpte min farsa och morsa mig ett trumset maxin by Pearl som jag placerad i
mitt pojkrum och började spela till skivor varje ledig stund. 1976 gick jag i 7:e klass
och träffade gitarristen och Queen fantasten Peter Nole’r, vi började spela, han och jag i mitt pojkrum eller i hans garage, en ologisk vänskap Peter kom från den rika stadsdelen Lindö i Norrköping, jag från ett arbetarhem i Herstaberg.

mikeyoungJag i herstaberg.

Peking rock and blues band.
Vi repade på mateusgården I Norrköping som är Matteus kyrkans lokaler, vi
Fick använda aulan på söndagar innan kyrkkaffet vilket innebar tidiga söndagar
Och man fick vara på plats och värma upp aulans PA som vi använde som sånganläggning
Minns mitt maxvin trumset och dns, fbt förstärkare och georgas coola whawa med fuzz.

Men vi älskade musik och det var våran gemensamma nämnare tillsammans med George Gustafsson på gitarr och Micke Johansson på bas, Kerstin Elgenmark på trummor , Hans Peter Noler på gitarr så startade vi Peking rock and blues band, vi spelad 50tals rock, lite snällpunk som The Tubes ”i saw her standing there” eller Hurriganes (finsk rock n roll). Jag började på trummor men efter en tid så ersattes jag av Kerstin på trummor,
då det blev sååååååå klart att jag var bättre sångare än trummis, men jag höll på ett bra tag till med trummandet tills jag fått nog och insåg, att jag borde nog hålla på med sång. 1978 började jag på yrkesskola och en dag när jag satt och lyssnade i min kassett freestyle, kom en klasskompis, Nisse, och tog mina hörlurar för att lyssna han tittade på mig och sa detta går ej, jag tar med några plattor du måste lyssna på, vilket han gjorde det var:
Thin lizzy: Live and dangerous Status quo: live, från dom första tonerna på lizzys platta var jag såld, hårdrock hade tagit ett grepp om min själ. Men jag hade aldrig sett
en konsert, men när lizzy kom på besök åkte jag till hovet i Stockholm med buss jag stod i kö in till mitt mecka, jag hade parkett biljetter och i väntan på konserten så smet jag längst fram för att kolla alla coola prylar.

När jag skull gå till min plats släktes ljuset i hallen och en stormning av scen som var som en en buffel hjord gjorde att vi blev kvar vid scenkanten, rök välde ner från scenkanten, Phil Lynnots röst hördes genom natten ”are you ready Stockholm” och med en rökbomb av större variant startade konserten, det var ett religiöst ögonblick som förändrade mitt liv.
Jag var nu fast och säker på, vad jag ville göra, musik var min grej och inget skulle kunna stoppa det, vid denna tidpunkt, så sjöng jag i ett band som hette ”Black mushrooms” som spelade mycket acdc covers och lite blandat typ Uriah Heep.
Vi hade replokal i Marielund vid ungdomsgården under jord i källaren.

Black mushroom.
Vi spelade på en del fritidsgårdar jag har inget större minne från detta band mer än att vi
Hade kul och älskade musik, ett minne som dock fastnat är när Magnus ”Skalman”Pettersson
Skulle fixa med ljusorgeln han hade byggt, med handen på basen och andra handen på ljusorgeln fick han en så pass stark stöt att han bara föll ihop. Vi drog ur kablar och skakade liv vår slocknade basist,
Varpå han lyfter huvudet och säger ”High Voltage” grabbar.

Ungdomsgården hade denna sommar 1978 en sommar konsert där vi spelade
och utan att jag var medveten om det så var Anders Jensen trummis i bandet
Dame Fortune där och lyssnade, efter konserten frågade han om jag kunde tänka mig
att komma och prova lite sång med dom, då dom letade vokalist.
Det var en stor grej för mig, dom var på lokalnivå omtalade som bad boys men också
riktigt bra musiker så vi bestämde en tid för en audition.

DAME1HOZZ79

Jag kommer i håg första gången jag träffade Per Connman/gitarr, Anders Jensen/trummor, Roland Forsen/bas, Willy Langstedt/gitarr det gick väl så där,
vi körde lite lizzy spår och något dom jobbade på med det klickade inte 100 %.
Men dom gav mig en chans till nästa dag, Per undrade om jag kunde några Zeppelin
låtar vilket jag kunde och då hände det ”Magic” sånt som man som musiker bara
upplever några gånger i livet, allt annat i huvet försvinner bara här och nu existerar,
Willy Langstedt/gitarr sparkades och nu startade ett spelande och övande som skulle resultera i nya egna låtar, som efter ca 6 månader spelades in på stage and music studio i Norrköping med för den tiden ganska lyckat resultat.

Roland Forsén slutade och Michael “Storken” Cedermark hoppade in,Även Thomas Skinnar spelade bas ett tag,Under dom närmaste 2 åren spelade vi mycket live, ofta på Queens corner vårat stam hak, vi fick också ett litet skivkontrakt med ett litet bolag som var drivet av 2 kufar i skärblack utanför Norrköping, vi gjorde nån inspelning och även promo spelning på IKEA av alla ställen. Efter 4 år av party, droger och ögon stora som globen slutade jag i bandet som kunde ha blivit något stort, men med en erfarenhet rikare och ett stort sug att få skriva musik.

Dame Fortune.
Minnen som sticker ut är när vi spelade på Borgen tillsammans med 30 åriga kriget och
Några andra band, och när gaget skulle betalas var arrangören borta det vill säga våran manager
Vi fick smita ut lite snyggt med några svaga löften om att det ordar sig nog. Senare samma natt dök
våra manager upp med våra pengar vilken rock n roll. Och när vi skulle gör en promospelning på
IKEA i Linköping, när jag och Per skulle hämta Jensa och Stork vid sternshuset möttes vi av polis och
lite delar av möbler, skivor, blommor och dylikt som låg på gatan. Då hör det till att Jensa som bodde
på fjärde våning hade festat till lite med stork på kvällen innan vi skulle iväg och spela, här kom Pers
talang som medlare mellan våra pojkar och polis väl till hands då vi inte hade tid och var på väg till
gig. När vi väl var på plats i Linköping gjorde vi giget bland möbler och uppskrämda barnfamiljer.
Och på väg därifrån passade jensa och stork på att stämpla om instämplingskorten för de arbetande,
Har alltid undrat hur deras lön såg ut den månaden.

18bh6 BH4 BH2Big hozz and the animals.

1982 blev jag frågad om jag ville vara med och starta ett Heavy metal band som byggde på konceptet att det går att skrämma alla till lydnad, givet sa jag, och jag, Paul Marshall, Billy Johansson och Pelle Frimodig började skriva låtar och repa in den egna musik som senare hamnade under bandnamnet Big hozz and the animals. Under detta år 1982 gjorde jag även lumpen i Stockholm vilket gjorde att spelandet var koncentrerat till helger då jag var hemma, vilket inte var så ofta.
Symbolik i musik var alltid ondska och alla attribut var tillåtna, vi spelade på Skandia teatern 82 ett gig som levde länge i folkmun beroende på ett kors som slogs sönder
under showen. Jag kan nu avslöja att det var väldigt lite planerat med den biten, Pelle hittade två brädor i lokalen och slog ihop dom till ett kors och jag bar in det under start av konsert, men det var inte planerat allt var spontant påhittat, minuterna innan giget, vi hade bomber planerade i show, men korset var bara en ball grej som blev en jättepryl. Blev band annat kontaktade av vissa frikyrkor som tyckte att symboliken inte var att föredra, detta visade oss bara att vi var på rätt väg.
Jag är helt övertygad om att vi kunde ha blivit något bra, vi var ett av dom första metal banden i Sverige, men det fanns ingen scen för det just då och vi fick jobba mycket med de underground vägar som fanns då. Det gjordes väldigt få inspelningar en demo med bandet, spelades in i CWC studion i Norrköping men det var en dansbands studio och tekniken var inte av bästa kvalitet och vi hålla till på kvällen då vi inte skrämde dom eventuella dansbands nördarna som häckade i studion. Vi spelade in en singel med två låtar i Jade music studios men det existerar bara ett prov ex av singeln idag. Under slutfasen av bandet spelad olika trummisar gitarrister osv i bandet, här kommer en lista på dessa: Gustav Liljenström: trummor, Daniel Gese: trummor, Anders Jensen: trummor, Clas Vålberg: gitarr. En sista reinkarnation av bandet var under nya namnet Tox. Ny demo spelades in i en studio i Finspång, och ett sista gig var på Marielunds sommar fest 1984.

Big hozz and the animals.
Så många galna och roliga historier från tiden med BHATA men jag minns en gång
När vi skulle spela på musikbanken (Norrköpings dåvarande musikförening) tillsammans med
Mats Ronander band, dom var sena till soundcheck och vi rodda våra grejor på plats när MRB
Dök upp och på stocholmsjävlars vis rev hela scenen och vi fick hålla till på golvet i ett hörn men nu
Jävlar fick det vara nog. Vi stack till replokalen och hämtade eget PA och gjorde hela vår egen
scenuppsättning på golvet hos publiken, Där vi på kvällen körde på våran metal hårdrock
så det rök om öronen på Ronander band. Hör också till saken att det nästan blev fult handgemäng
i logen mellan banden när ”Malla” inte fick bomma cigaretter och dricka vår öl.
En annan gång när vi spelade på samma ställe fick jag en helt underbar kommentar från
En punkrockare som lutade sig in på scenen innan start och sa ”Var vidiriga” en helt vanlig dag på
jobbet.

headline 85Headline. 1985.

Jag var nu väldigt trött på denna musik och började skriva eget material, mer i stilen amerikansk radio rock/pop och efter en sommars skrivande, började jag leta musiker och hittade, Peter Ström – piano, synt, orgel, Bobby Johanson – trummor
Björn Zerpe – bas. Vi började repa och en tre spårs demo spelades in i Finspång.
Efter ett litet tag byttes Bobby ut mot Per-Anders Gustavsson på trummor och Zerpe byttes ut mot Claes Jonzon på bas, vi adderade även en till gitarrist: Magnus Jonsson, vi spelade live en del och hade ambitioner med låtskrivande men det lyfte inte riktigt.
Efter att vi helt enkelt tröttnade på varandra, vilket kan hända när man är mer kompis gäng en ett drivet projekt. Jag spelade in en egen demo med låtar, med inhyrda musiker bara för att få låtarna sparade medverkade gjorde: Björn Sahlin – keyboard
Magnus Jonsson – Gitarr, Pal Kebell – Bas, Magnus Hedin – sång, teknik, osv.

Headline.

Vi spelade en hel del live och skrev låtar bandet upphörde nog mest på grund av mitt storhetsvansinne

En historia som sticker ut i mitt huvud är när vi skulle spela på Palace i Norrköping som då ca 1986 var inneställe nummer 1 och vi fick tjata en hel del för att få en spelning, när vi fick spelning var det på en lördag i januari efter julhelgerna. Till historien hör att det var en svår och kall vinter och Magnus som spelade gitarr gjorde lumpen i flottan i Stockholm, När han frös inne i Stockholm fick jag ta över och spela alla gitarr delar. Problemet var att det fick vi veta 2 timmar innan showtime, jag satt i en skrubb på Palace och övade gitarr riff och solon innan vi gick på och spelade vårat gig helt galet men med lite vilja gick det med.

Bergakungen

Gjorde 2 gigg med  Bergakungen från Finspång. Vi spelade tillsammans med Mari Fredriksson på Ronneby brunn i Ronneby och så gjorde vi ett gigg med Totte Wallin i Katrineholm.

grand vision artikelnew2Grand Vision.

1986 fick jag frågan, om jag ville medverka i ett projekt kallat Grand Vision som drevs av Christer Björkholm på gitarr, det resulterade i en period med mycket spelande live eftersom Christer också drev det som ett coverband, som spelade för alla som betalade. I GV var: Christer Björkholm – Gitarr, Daniel Gese – Trummor, Michael Lövdalen – Keyboard, Johnny Nielsen – Bas senare lämnade Johnny Nielsen bandet och Lars Hultman tog över på bas. I detta band cirkulerade ganska många musiker in och ut många gånger på grund av Christers envisa sätt, att inte släppa in oss andra i den kreativa processen, men i hans försvar, så skrev han en hel del bra musik och en singel släpptes runt 1987.

zr artikelzr artikel i kerrang 87

1987 såg jag Sleazy Roze spela på Skandiateatern i Norrköping under en av många rock events som Studiefrämjandet ordnade under 80 talet. Mitt spontana intryck var att dom var ett kompetent band men saknade en riktig sångare, Wallentoft var och är en fantastisk frontman för ett band men han kan inte sjunga. Nu fick jag frågan från Per-Ove Johansson som var trummis i Sleazy, om jag kunde vara med på en demo
som skulle sammanställas för utskick till skivbolag, då Wallentoft inte hade tid just nu.
Vad jag ej visste var, att bandet tyckte precis som jag och letade efter en ny sångare till Sleazy, vi spelade in demon i Linköping, eftersom bandet var därifrån och var en fortsättning på ett band som kallades Axewitch, efter inspelning fick jag frågan om jag var intresserad av att vara med i Sleazy fult ut och det kan man säga att jag var.

Detta band existerade från 1987 till 2010 med olika band medlemmar, mycket musik skrevs och många timmar spenderades i både replokal och studio, tyvärr så spelade vi alldeles för lite live och var dåliga på att promota oss, men det var en kul tid och helt fantastiska musiker som jag fick privilegiet att spela med, men som också blev fantastiska vänner efter så många år tillsammans.

Medlemmar var:
1987
Ralph Petersson – gitarr, Magnus Jarl – gitarr, Per-Ove Johansson – trummor,
Denny Printz – bas, Jag – sång.
Denna lineup gör två singlar: 1990 Single 1. Only one / She’s so fine

ZR singel 1
1992 Single 2. Caution the filling is hot/ Riding High.

singel 2 front

ZR951992
Jag – sång, Mikael Qvist – gitarr, Per-Ove Johansson – trummor,
Stefan Petersson – Bas.
Fullängds Cd: Caution the filling is hot gjordes 1994 och mixades i
Rostinghouse studios i Malmö och släpptes på indi label som ägdes av rostinghouse.

front

SLEAZ1

Namnändring från Sleazy Roze till: Sleazy 1996
Medlemmar 1996:
Jag – sång, Mikael Qvist – gitarr
Per-Ove Johansson – trummor, Paul Marshall – bas

Denna lineup gör två fullängds-CD’s:
In due time 2000 och Pandoras box 2004

add16-08

Nya medlemmar i Sleazy 2005:
Jag – sång
Mikael Qvist – gitarr
Per-Ove Johansson – trummor
Lars Hultman – bas

hot boys2

Jag slutade i Sleazy 2010.

1994
Big Hozz And The Animals återbildas och
Spelar på tv4 medlemmar var:
Jag – sång, Paul Marshall – bas
Billy Johansson – gitarr, Lars Jonsson – trummor.
Efter en rad interna strider avslutades detta.

bh6

Frontiers

n697738559_1509159_1723186n697738559_1509170_7896404

Samma år får jag frågan från mina gamla bandmedlemmar i Headline
om jag skulle vara sugen att köra lite cover låtar av västkustrock typ.
Jag tyckte det var dags att gräva ner stridsyxan mellan mig och Peter,
som hade varit dom bästa vännerna men också värsta ovänner musikaliskt.
Vi hade då inte pratat med varandra på tio år, men efter lite repande och pratande
kändes det bra och vi kunde gå vidare med projektet. Nu kom någon med den lysande iden, att alla i bandet skulle göra en lista på sin favorit låtar med amerikansk västkust rock. När vi jämförde listor, såg vi, att alla hade flera låtar med gruppen Journey, sagt och gjort, vi bestämmer att vi startar en tribute band som endast kör Journey låtar. Detta visade sig, vara ett lysande beslut, vi bildar gruppen Frontiers som resulterar i mycket live spelande, vi deltog två år i radiostationen Rock klassikers battle of the tribute bands i Stockholm, i vilken vi kom två, båda gångerna. Hade vi vunnit, kunde vi fått spela på Sweden rock festival, vilket hade varit ett lyft för oss som band. Vi spelade också live på tv4 och fick mycket beröm och hade en liten men tillgiven skara fans.
Medlemmar under denna tid var:
Jag på sång, Christer Leijdemark – Trummor, Peter Ström – Keyboard
Magnus Jonsson – Gitarr, Clause Gauffin – Bas
2007
Medlemmar:
Jag på sång, Christer Leijdemark – Trummor, Peter Ström – Keyboard
Magnus Jonsson – Gitarr, Roger Hedin – Bas

mikeThe Poodles Nykoping 2007-03-02
Jag ser en intervju med chefen för Louis de Geer konsert & kongress där han söker
något lokalt band som man kan köra i Flygeln, vi tar kontakt och man blir eld och lågor och ett projekt tar form, där vi tillsammans med Hartvig Gjesdals Damkör skall köra en Journey tribute kväll med stor kör. På grund av tidsbrist kan Magnus Jonsson ej medverka på gitarr, jag ber min gamla kumpan från Dame Fortune Per Connman att vara med och han tackar jag, efter fem reptilfällen med kör och band genomförs konserten på flygeln, tyvärr var min röst lite rosslig denna kväll men fungerade och vi kunde känna stolthet och lättnad för att vi genomförde denna maraton.

Frontiers live i flygeln Norrköping.
Mellan 2007 och 2010 så sjöng jag i olika coverband och sammanhang.
Blanda annat The cover senare kallade B.O.B Band of Brothers

I The covers var medlemmarna:
Jag på sång, Roger Hedin: Bas, Tommy Tirfing: Gitarr, Peter Litzegård: Trummor
Peter Ström: Keyboard.
I B.O.B var medlemmarna:
Jag på sång, Roger Hedin: Bas, Tommy Tirfing: Gitarr, Peter Litzegård: Trummor
Ulf Karlsson: Keyboard.

The coversB.O.B

2010 deltog jag i Talang 2010 på tv4, vilket var en spännande upptäcktsfärd i tv produktionens underbara värld, en värld där allt är fake och konstlat för att se bra ut på tv och vars egentliga uppgift är att vara så underhållande att reklampengarna kommer in till tv4. Något som man, som enfaldig musiker, inte riktigt är beredd på, efter 2 resor och framförande framför en jury som bestod av Bert Karlsson, Charlotte Perrelli, Johan Pråmell. Efter att juryn åkt ut på auditionturné valde de 72 talanger som fick gå till slutaudition, där de skulle bestämma sig för vilka 24 som skulle få en chans till i semifinalen. Jag fick ej gå vidare till semi, trots tre gröna vid audition.

mike091212

Bara att åka hem och börja om, jag fortsatte jobba på ett soloprogram med Journey’s låtar och gjorde en föreställning på Skandia teatern 2010.

bhata0132logga2010 readdy live3xxx Collage1 bw mix small bhata0125Antikt bhata0019hymask2011
Big Hozz And The Animals återbildas och medlemmar var:
Jag – sång, Paul Marshall – bas
Billy Johansson – gitarr, Lars Jonsson – trummor
Vi börjar att spela in vad som skulle bli full cdn: Born to Rock
Med sponsor pengar kunde vi gå in i en proffs studio och spela in låtar.
Det spelades in 7 låtar som fortfarande idag inte mixats då produktionen ej kund slutföras, när gammal spöken började dyka upp ur vårt förflutna och sponsorerna drog sig ur efter för mycket strul. Det var den tredje gången vi prövade att jobba ihop och blev nu tvungna att inse, att vi inte kan jobba ihop, dags att begrava liket en sista gång.

Vi gjorde en livespelning på The crash i Norrköping 2012-05-05 men efter detta framträdande gick vi skilda vägar, trist då låtarna som skrevs var riktigt bra hårdrock.

2014
Jag fick frågan om jag skulle var intresserad, att vara med i ett nystartat band då ännu ej döpt, som skulle skriva eget material i stil med symfonisk hårdrock med 70tals influenser. Det lär spännande och efter några träffar satt vi gång med att skriva låtar,
Grey Rabbit var nu födda, namnet kom av våran höga ålder och att det var påsk när vi började spela ihop, alla är runt 50 utom trummisen som är i 40 års åldern. 2 låtar är under inspelning för att vara med på en samlings cd, som skall spelas på Amerikansk radio.
Mikael Fredriksson: Sång
Per Ramsby: Orgel,piano,synt
Lars Jonsson: Trummor
Claes Kjellström: Gitarr
Magnus Pettersson: Bas

2015 avslutades projektet GR på grund av att jag blev sjuk och det accepterades inte i deras lilla perfekta värld.

Började åter som sångare i Frontiers under 2015.

front

2016 är åter solo och väntar på nästa uppslag till min röst.

Mitt rock liv!

The Poodles Nykoping 2007-03-02 sleazy roze5 sleazy roze3 SLEAZ2 hot boys2  rock gala 79 mikeyoung hinenburg göran hanqvist artikel2 hinenburg göran hanqvist artikel gv grand vision artikel frontiers artikel2 frontiers artikel frontiers 94 bh94 BH5 bh artikel 2732_64894663559_697738559_1568221_6405276_n 17163131_10150093853683560_3201156_n 165572_10150093853828560_2254422_n 169711_10150093853998560_7868112_o 171431_10150093853958560_2038728_omusikbanken

Band från min tid som musiker i Norrköping.
Tribute
1982-1987
Per Gideon Andersson
Christer Josef Rhedin
Lena Andersson
Nina Andersson
Per Ramsby
Dag Westling
Pierre Moerlen
Åke Ziedén

Gruppen bildades i Norrköping 1982 av Per Gideon Andersson och Christer Josef Rhedin. Det började med att Per och Christer satte upp en multimedia-konsert i Norrköping på temat ”A Tribute To The Music”. De skrev alla låtar själva, och började leta efter bandmedlemmar. Det blev ett stort band med, elva medlemmar som mest.
Bandet turnerade flitigt bland annat i Tyskland och Holland.
I maj 1987 genomfördes en konsert tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester under titeln Symfonikerna möter Tribute. Efter denna kraftsamling hade gruppen tappat sin energi och beslutade sig att ta en paus.

Paragraf Pop
1980-1984
Willy Landstedt
Pelle Frimodig
Nicke Liliekvist
Micke esterback
Peter A Hild                                                                                                                                              svensk pop
Grand Vision
1985-1992
Mikael Fredriksson
Mike Falana
Daniel Gese
Tommy Eklund
Johnny Nielsen
Lars Hultman
Mikael Lövdalen
Christer Björkholm

Grand Vision kom från Norrköping spelade mellan 1985 – 1992 med medlemmarna : Mikael Fredriksson, Mikael Falana, Daniel Gese, Tommy Eklund, Johnny Nielsen, Lars Hultman
Mikael Lövdalen, Christer Björkholm Deras enda arbete är en 2-spår EP som släpptes 1988 genom CWC Records . Senare och efter någon line-up ändring spelades mest covers, särskilt från Led Zeppelin.

Dame Fortune
1978-1982
Mikael Fredriksson
Per Connman/Deflon
Roland Forsén
Anders Jensen

Ett tungt rock band från Norrköping starkt påverkade av Led Zeppelin. Några demos spelades in men Dame Fortune var mer ett liveband än en studioband. Bandet blandade eget material med Led Zeppelin covers.
Dizziness
1975-1985
Lars Boqvist
Stefan Wallman
Daniel Gese
Lars Hultman
Tomas Naeslund

Startade 1975 i Norrköping när skolkamrater Lars Boquist (gitarr) och Daniel Gese (trummor) började spela tillsammans. År 1978 Lars Hultman (bas) anslöt och 1979 Stefan Wallman (gitarr) anslöt. Alla fyra killarna gick i samma skola. 1984 års line-up var klar när sångaren Tomas Naeslund anslöt.
Ett skivkontrakt fixades med det svenska skivbolaget Björnspår musik. Singeln Playing with fire / Take it or leave it släpptes sommaren 1985.

Headline
1985-1987
Mikael Fredriksson
Peter Ström
Bobby Johansson
Björn Zerpe
Magnus Jonsson
Claes Jonson
Per-Anders Gustavsson

Amerikansk rock/pop 2 demos spelades in och man spelade mycket live.
Marshall Cane
1987-1992
Michael Williams
Morgan hjelm
Mikael Qvist
Patrik Ekstedt
Steffe Petersson
Claes Wållberg
Johan Helander
Patrik Strömbäck
Peter Ekblom
Mattias Persson
Stefan Andersson
Micke Lazar
Håkan Sjöö
Chrille Fecht
Gustav Liljenström

Hårdrock/glam/aor
Trazzel
1975-1985
Larry Hallberg
P-O Persson
Kenneth Ekblad
Robban Jöbring
Benka Nyberg

Blev senare Benny and the bangers Pekings coverkungar.
Big Hozz and The Animals
1981-1985,1994,2011
Mikael Fredriksson
Paul Marshall
Billy Johansson
Pelle Frimodig
Lars Johnsson
Claes Wållberg

Bandet gjorde några demos och en singel som aldrig släpptes
Detta var en stor tung metal upplevelse att se live.

Fresh Air
1983-1985
Bertil Jonsson
Ebba Westerberg
Kenneth Åstrand
Michael Falana
Ulf Hellerstedt
Jan Rånnerström
Peter Wangberg

Fresh air utvecklades ur bandet Drömmarnas värld med bandmedlemmar som Magnus sandberg (bas och sång), Per landon (gitarr), Juha hiltula (gitarr)Hasse Persson (trummor), och jag Kenneth Åstrand (keyboard och sång). Detta måste ha varit runt 1980. Dom hade en del spelningar och spelade närmast någonting som liknade pop/popjazz i början. Det var en hel del omsättning av folk på den tiden och per, och juha, liksom Hasse persson slutade och in kom Staffan Hubner på trummor och Ulf hellerstedt på gitarr. även Willy landstedt, gitarr, var med ett tag på tåget. Vår musik började alltmer att utvecklas åt det progressiva, symfoniska, hållet, något som blev än mer påtagligt då Bertil jonson (RIP) från Pandora gick in i bandet i stället för Staffan H. Fresh air började nu bli ett mycket musikaliskt band med duktiga musiker. Även vår nye sångare Mikael Falana, Ebba Westerberg (flöjt mm) och peter Wagnberg på trummor, som kom med till vår Tysklandsturne 1984 bidrog i hög grad till detta. Det var under 1983 – 85 som Fresh air stod på sin höjdpunkt, spelade in två demokassetter och åkte på turneer i Tyskland, Danmark och Schweiz. Den idag bekante Volkert koopmans, FK Scorpio, ägare av Bråvallafestivalen m fl, var manager.
The Dolls
1982-1983
Mikael Fredriksson
Hans Karlsson
Mikael Westerback
Pelle Frimodig

Partyband.
Lady Bianco
1986 – 1987
Mika Selander
Sonja Santoro
Jocke Salinder
Mike Falan

Disco/pop/soul.
The Foundation
1980-1984
Johan Berlin
Jerker Hårdänge
Roger Hedin
Jan Ronnerström

Gjorde en skiva 1984 Departure
Bad Bones
1983-1986
Morgan Hellman
Mikael Thomsen
Stefan Andersson
Patrik Johansson
Rockexpressen
1985-1995
Claes Kjellström
Magnus Pettersson
Peter Junhav
Ewa Henriksson
Tabbe Pettersson
Nicklas Karlsson
Benny And The Bangers

1985-2014
Benka Nyberg
Roger Andersson
Hans Karlsson
Pelle Karlsson
Mårten Hagelin
George Gustafsson

Cover kungar
Atranca
1978
Per Ramsby
Gideon Andersson
Peter wagnberg
Björn Magnusson

Man kan säga att Atranca slog ner som en bomb i Norrköping efter en spelning i Vasaparken anordnad av Pandora. Pandora som vid den tiden var det största och mest etablerade bandet var alldeles hänförda. Atrancas musik var instrumental och skrevs av mig och Gideon. Ett slags embryo till det som senare skulle bli Tribute. Låtarna, eller styckena, som Gideon skulle uttrycka det var långa som berättelser. Kanske kan kallas symfonirock med fokliga inslag. Jag stod för det symfoniska, Gideon för det lite mer fokliga. Allt framfört i ett rasande tempo som krävde mycket av samtliga musiker.
Pandora
1971-1978
Bertil Jonsson
Urban Götling
Peter Hjelm
Janne Dockner
Björn Malmqvist

Bildades 1971 i Norrköping av trummisen Bertil Jonsson och gitarristen Urban Götling, senare kom sångaren Peter Hjelm, pianisten Janne “Flojda” Dockner och basisten Björn Malmqvist. Götling ersattes tidigt av Åke Rolf (fd H2O) och Leif Hellqvist. Denna line-up spelade in LP “measures of Time” 1974, som i dag är en mycket svår hittat symfonisk pärla.
Hindenburg Express
1980-1983
Göran Hanqvist
Peter Hjelm
Bertil Jonsson
Ulf Lundblad

Led Zeppelin coverband.
Bröderna bernts
1980-1983
Mårten Hagelin
Peter A Hild
Tomas Skinnar
Mikael Henriksson
Pajen Flyger
1980-1983
Pontus Nibblén
Tomas Skinnar
Paul Wangberg
Peter A Hild
Aggressiva Kostymer
1977-1981
Johan Hallgren
Per Hammarström
Urban Lindqvist
Krister Borg
Peter Trygg
Mikael Falana
Jocke Lind

Punkrock 1977-81
Floyd and the boy’s
1980-2006
Jan Eric Dockner
Ulf Lundblad
Benny Gårdfalk
Janne Torstensson
Uffe Stern
Pelle Lundblad
Casiopeia
1980-1985
Per-Ove Johansson
Peter Månsson
Kecke Ringman
Peter Junhav

Progresive rock ala genesis
Cod Lovers
1987-1990
Niklas Barve
Johan Hallgren
Johan Skaneby
Johan Wallin
Sister James
1984-1991
Ulf Olsson
Ola Hermansson
Janne Andersson
Percy Rehnholm
Steffe Andersson
Kalle Baah
1978-
Jocke Salinder
Janne Karlsson
Pelle Johansson
Mats Nilsson

Norrköpings reggae kungar
23 Till
Janne Abrahamsson
Micke Philblad
Pär Andersson
Sonic Surf City
1988-1989
Teffe Andersson
Ola Hermansson
Micke Thomsen
Rock flames
1976-1986
Nisse Svensson
Micke eliasson
Ronny Johansson
Rogga Larsson
Janne Björnis
Nazty
Robert Haglund
Johan Berlin
Lasse Johnsson
Roger Westerbergh
Spader Ess
Anders Holmberg
Anders Rosenqvist
Uffe Granhällen
Roger Durnberger
Janne Erlandsson
Johan Bergerfalk

Spader Ess. Veckorevyn hade rockbandstävling, 80-talets stjärna. Dom vann och lirade på Gröna Lund 11000 i publiken. Före dom var Gyllene Tider och efter var Uggla…. man har nog sett mer av Gyllene och Uggla så här efteråt
Cafe japan
1979-1984
Roger Andersson
George Gustafsson
Arne Hedberg
Per Karlsson
Kenth Schmidt
Christina Söderberg
Peter Thorell
Bengt Nyberg
“Söder”
Magnus Schulin

1979-1984 Bildades av skolkamraterna George “Georga” Gustafsson, Magnus “Manne” Schulin, Peter Thorell och Christina “Kickie” Söderbarg i slutet av 70-talet. Fick med Roger “Rogga” Andersson på köpet när man värvade trummisen Kenth “Kentha” Schmidt. Kentha slutade tidigt och ersattes av Per “Pelle” Karlsson på trummor. Denna sättning gjorde ett antal lokala gig, bland annat som förband till Mats Ronander innan Peter slutade och Kickie flyttade till Stockholm för studier. I Kickies frånvaro började Rogga mer och mer ta över sångmicken. Kickie värvade munspelaren Arne “Chili Conc-Arne” Hedberg och denna sättning spelade bland annat förband till Tottas Bluesband. 1983(?) gästade Bengt “Benka” Nyberg på sång och “Söder” på orgel. På Kentha Schmidts 40-årskalas återförenades bandet tillfälligt några år före Roggas tragiska bortgång 2007.

 

7 thoughts on “Mitt rockliv – lite musikhistoria sett från en musikers perspektiv.

  1. Härlig historia ,allt känns igen ,undrar bara- Hur kommer du ihåg allt ??
    Tack för alla år av rock n roll “Hossa”/ Hälsningar /Jensa

    Like

  2. Har du gömt att du gjorde 2 gigg med oss i Bergakungen. Vi spelade tillsammans med Mari Fredriksson på Ronneby brunn i Ronneby och så gjorde vi ett gigg med Totte Wallin i Katrineholm

    mVH Brazz

    Like

Leave a Reply

